Noordzee-Kanaal-Biskaje (1)

donderdag 6 oktober 2016
Het is voorjaar 2016. Wouter Kruijt van de Nederlandse Vereeniging van Kustzeilers aan de telefoon of ik op 10-11 september kan komen met de Ya voor een lezing en een bezichtiging, want de NVvK viert dan haar lustrum. Eigenlijk wilde ik dan al onderweg zijn...

Jimmy Cornell, de goeroe der goeroes onder de wereldzeilers, adviseert om in de zomer al te vertrekken uit onze streken. Half september is eigenlijk een maand te laat, want dan is het vaak al herfstig op de Noordzee en het Kanaal met straffe tegenwind uit het Westen of Zuidwesten. Ik lig er een nachtje wakker van en besluit dan ‘ja’ te zeggen. De Kustzeilers, dat is voor mij de doelgroep der doelgroepen, daar wil ik graag mijn duurzame boodschap kwijt en daar heb ik heel wat tegenwind voor over!

'Wil je nog steeds het eerste traject mee als we pas half september vertrekken en dan mogelijk met veel wind en veel wachten op juiste weervensters de Noordzee en het Kanaal door moeten?’ 

Peter Veen en ik kennen elkaar al jaren, hij wilde het eerste stuk graag mee, maar ook als we kusthoppend van haven naar haven voortkruipen, opkruisend tegen harde wind, terwijl regenbuien met koude harde druppels onze gezichten geselen? Dan heb je alle scheepvaart nog, met de shipping lanes, met de grootste dichtheid van de wereld. En dat je dan koud en klam aankomt in Falmouth of Brest en dan dagen of weken moet wachten op een weervenster om Biskaje over te steken? Want een venster van 3-4 dagen heb je wel nodig. En respecteer zo’n venster maar want zelfs met relatief gunstig weer is de tocht al pittig genoeg. Voor het Kanaal is de heersende windrichting Zuidwest en voor Noord-Spanje is het Noordwest. Je moet dus tegen de wind in opkruisend weg en je komt dagen later stuiterend aan op lagerwal. Zelfs in augustus wachten zeilers aan de Engelse of Franse kust al weken op gunstige omstandigheden en soms kunnen ze - hoe graag ze ook willen - in september nog niet weg. Dag na dag spel je de weersvoorspelling, terwijl je voor anker ligt op de Fal, de rede van Brest of het baaitje voor Douarnerez om de kosten binnen de perken te houden. Je zit wekenlang op elkaars lip, kunt elkaars reacties dromen en dan komt er een weerbericht waarover je van mening verschilt…

Op zaterdagmiddag 10 september geef ik een lezing voor een bomvolle zaal met enthousiaste Kustzeilers. Een dag later vertrekken we onder feestelijke begeleiding uit Medemblik. <wordt vervolgd>

Wat is uw reactie op dit artikel?
(wordt niet op de website getoond)

Waar is Duurzaam Jacht?

Klik hier om te kijken waar Duurzaam Jacht is!

Klik op de kaart en lees elke dag wat de "Ya" meemaakt.

Volg op de kaart

Blijf op de hoogte van het nieuws over Duurzaam Jacht

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Vaar mee met Duurzaam Jacht!

Duurzaam Jacht drooggevallen op het wad

Een unieke kans om zelf te ervaren hoe fijn het is om duurzaam te varen! Bekijk waar we varen en boek uw reis.

Reizen bekijken

Bekijk het Duurzaam Jacht

Duurzaam Jacht - uitsnede

Alle details van Duurzaam Jacht op een prachtige klikplaat!

Bekijken
Het Duurzaam Jacht wordt mede mogelijk gemaakt door:
Contender sailcloth HFJ De Koning MC Technics Epifanes Gemeente Medemblik Nimos Meteo CE proof Salty Colours Amsterdamse Fijnhouthandel E-Tech Drives Stanly RVS Hoornweg De Hoeve Multipower Van de Wetering Van de Gruiter Hollandia Boeken LJ Harri Ceilidh Carbon Masten Exalto Bomarine Lopolight Henri Lloyd Zondervan Watersporttechniek Rosch Marine Kadaster Brig Inflatable Boats Sika Professional Boatcare Harsonic Aqua Solar Prymos Barcomarine Secumar Rocna Anchors Bionic Technology Van den Berg De 12 Ambachten Belship Tres Hombres Stichting Schone Golf Jachtwerk Dijkstra Tibb