Noordzee-Kanaal-Biskaje (3)

woensdag 26 oktober 2016

En nu Biskaje

Ga je de Golf van Biskaje over, dan vaar je er eigenlijk omheen, over de oceaan dus. Want in de Golf zelf loopt de diepte snel terug van 4 of 5 kilometer diepte naar 100-200 meter.

De oceaandeining wordt daar steiler en steiler, en met wat wind kunnen ze daar breken. Alleen een brekend kopje van zo’n golf is van zo’n grote schaal, dat het massieve water je boot alle hoeken van de zee laat zien. Kortom, daar wil je met je boot niet zijn. Op de kaart zie je daar op die ondieptelijn heel, heel veel wrakken liggen, vooral in het zuidoosten van Biskaje.

Om Biskaje heen varen? Maar de voorspelling zegt dat het op de oceaan stormachtig wordt, 8 Beaufort. Het rustige weer is op de Golf van Biskaje zelf, zeker 5 dagen. En daarna is het ook niet slecht. Dus toch door Biskaje zelf? Meteoroloog en zeiler Erik Lub gebeld. Hij zegt: “Prima voorspelling. Binnendoor, niet buitenom.” Lekker om zo’n bevestiging te krijgen. We gaan.

Al vanaf dag 1 gaan we mooi-weer-zeilen. Spelen met de kluiver, gennaker vol houden, fok weg, hoogte winnen, fok erbij, we blijven lekker bezig. Het is mijl na mijl verdienen met zo weinig wind, de oversteek zal geen 4 maar eerder 6 dagen duren.

Op dag 4 krijgen een voorspelling van 6 en 7 Beaufort uit het noordwesten. Een beetje onverwacht. Dan moet je niet net 50 mijl voor de Spaanse Noordkust zitten, want dan zit je in de massieve brekers van de oceaan. Maar we nemen onze maatregelen en als het 25 knopen over het dek waait en wij een lekker potje eten maken, vliegt de Ya schijnbaar op haar gemak over de golven. Als we de volgende dag in de kalmte Gijon aanlopen, voelen we alleen de deining nog. We hoppen verder langs de Noord-Spaanse kust en zeilen rond Kaap Finisterre (La Coruña) in een lopend noordoosten windje tot Vigo, niet ver boven Portugal.

Daar liggen we nu, op 9 oktober, vier weken na ons vertrek, een maand vroeger dan gepland. Geen aanhoudende harde tegenwinden, geen striemende regen die je gezicht geselt. Geen brullende brekers in Biskaje. Integendeel, veel licht weer en zelfs een blakte. Nou ja, een middag 7 Beaufort.

We hebben mazzel gehad. Die mazzel hebben we elke dag, elk uur gepakt.

Noordzee-Kanaal-Biskaje. Dat was dus 1000 mijl. Het voelt nu alsof je het even hebt afgetikt.

Reacties

  • Tsjerk02-11-16
    Dag Peter, Leuk om je verslag van Biskaje te lezen. Goeie informatie ook want het is allemaal nieuw voor me. Wel wist ik dat de Golf gevaarlijk kon zijn nu weet ik ook waarom. Bij Damen in Bergum, 10 tot 15 jaar geleden, kwamen coasters binnen uit China. De 3 stuurhuizen stonden in het ruim. Bij aankomst in Burgum bleek er heel wat staal verwrongen te zijn door het schuiven van de lading in de golf van Biskaje. Hou ons op de hoogte. Bon Voyage
  • Ana Luis cavaquinha30-10-16
    Hy peter, We are all wanting to know from you, :-) Update your site please please. We hope that every thing is ok. Kisses Familia cavaquinha and others
Wat is uw reactie op dit artikel?
(wordt niet op de website getoond)

Waar is Duurzaam Jacht?

Klik hier om te kijken waar Duurzaam Jacht is!

Klik op de kaart en lees elke dag wat de "Ya" meemaakt.

Volg op de kaart

Blijf op de hoogte van het nieuws over Duurzaam Jacht

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Vaar mee met Duurzaam Jacht!

Duurzaam Jacht drooggevallen op het wad

Een unieke kans om zelf te ervaren hoe fijn het is om duurzaam te varen! Bekijk waar we varen en boek uw reis.

Reizen bekijken

Bekijk het Duurzaam Jacht

Duurzaam Jacht - uitsnede

Alle details van Duurzaam Jacht op een prachtige klikplaat!

Bekijken
Het Duurzaam Jacht wordt mede mogelijk gemaakt door:
Contender sailcloth HFJ De Koning MC Technics Epifanes Gemeente Medemblik Nimos Meteo CE proof Salty Colours Amsterdamse Fijnhouthandel E-Tech Drives Stanly RVS Hoornweg De Hoeve Multipower Van de Wetering Van de Gruiter Hollandia Boeken LJ Harri Ceilidh Carbon Masten Exalto Bomarine Lopolight Henri Lloyd Zondervan Watersporttechniek Rosch Marine Kadaster Brig Inflatable Boats Sika Professional Boatcare Harsonic Aqua Solar Prymos Barcomarine Secumar Rocna Anchors Bionic Technology Van den Berg De 12 Ambachten Belship Tres Hombres Stichting Schone Golf Jachtwerk Dijkstra Tibb